Nawozowe wapno – transport, ile kosztuje produkt?

Odpowiedni odczyn pH to gwarancja obszernych i wysokojakościowych plonów. Intensywne nawożenie roślin nie przyniesie rezultatu, jeśli fundament, czyli gleba będzie kwaśna. Najpopularniejszym sposobem, poprawiającym jakość gleby są nawozy, które zawierają wapno. Transport i działanie nawozów wapiennych – takie kwestie poruszamy właśnie w tym artykule. Jeśli jesteś rolnikiem, a Twoje plony pozostawiają wiele do życzenia, to ten artykuł jest dla Ciebie. Zapraszamy do lektury!

Nawozowe wapno – lekarstwo na gleby o kwaśnym odczynie

Polscy rolnicy nie mają lekko. Aż 60% działek rolnych ma odczyn kwaśny, a taka sytuacja wymusza stosowanie różnych rozwiązań, poprawiających odczyn pH gleby, aby zapewnić jak najlepszy wzrost roślinom. W niektórych obszarach wręcz próżno szukać wapnia w glebie. Dlatego rolnicy uzupełniają ten składnik w nawozach. 

Ministerstwo Rolnictwa doskonale zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji, dlatego instytucja ta oferuje dofinansowanie na wapno. Transport niestety nie jest już objęty dofinansowaniem, jednak pomoc wynosi 100 złotych na tonę nawozu. Dobrą informacją jest to, że o pomoc finansową mogą się starać rolnicy, uprawiający rośliny na więcej niż 75 hektarach. 

Nawozowe wapno – transport

W ostatnich latach z uwagi na dobrą reaktywność popularną substancją w rolnictwie jest wapno. Transport jednak stał się istotnym czynnikiem wpływającym na koszty ogólne nawozu. Mowa tutaj głównie o wapnie, pochodzącym z kopalni lub magazynu dystrybutora. W ramach usługi transportowej specjalistyczne firmy zajmują się także samym nawożeniem, jeśli dany rolnik nie dysponuje dedykowanym sprzętem mechanicznym. 

Pyliste wapno

Na rynku oprócz nawozów w postaci granulek można zakupić nawozy pyliste. Charakteryzują się one najwyższą reaktywnością, przez co w szybkim okresie podnoszą odczyn pH. To zatem doskonałe rozwiązanie dla rolników, którym zależy na czasie. Jak transportowane jest tego typu wapno? Transport na dane gospodarstwo rolne odbywa się na za pomocą cystern i ciężarówek pneumatycznych.